Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat astăzi, în prezența ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, ultimele două contracte de proiectare și execuție pentru secțiunea montană a Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii).
Cele două loturi, 1C Sărățeni-Joseni (32,4 km) și 1D Joseni-Ditrău (14,4 km), totalizează 47 de kilometri și au o valoare cumulată de aproape 6 miliarde de lei. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile și de la Bugetul de Stat.

Totalul investițiilor și planurile:
Directorul General al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat că aceste contracte finalizează portofoliul secțiunii montane a A8, ajungând la o valoare totală de 18 miliarde de lei pentru toate cele patru loturi (Sărățeni – Pipirig).
„Preconizăm că 2026 va fi, practic, anul proiectării pentru A8 montan, iar eu îmi doresc ca anul viitor să vedem și primele utilaje în teren,” a declarat Budescu.
Detalii tehnice impresionante (Lotul 1C Sărățeni-Joseni)
Cel mai complex tronson semnat este Lotul 1C (32,4 km, Mureș și Harghita), care necesită o durată de realizare de 54 de luni și a fost contractat cu o asociere româno-bosniacă pentru aproape 5 miliarde lei.

- Ponderea structurilor: Aproximativ 50% din lungimea totală a lotului (16 km) va fi reprezentată de structuri complexe.
- Structuri incluse: 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale și 4 polate.
- Ecoducte: Sunt prevăzute 2 pasaje speciale pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte).
- Viaducte majore: Cel mai lung pasaj va măsura 1.736 de metri, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri.

Lotul 1D Joseni-Ditrău:
Acest lot (14,4 km, Harghita), semnat cu o asociere româno-bulgară, are o valoare de 820 milioane lei și o durată de execuție de 34 de luni. Include 21 de pasaje și viaducte, dintre care 3 ecoducte.
Pentru ambele loturi este prevăzută realizarea de descărcări provizorii pentru a permite funcționarea lor independentă.

Supervizarea lucrărilor:
Tot astăzi, a fost semnat și contractul de supervizare (49 milioane lei, finanțare europeană) pentru Lotul 2A Ditrău-Grințieș, considerat cel mai lung și unul dintre cele mai dificile tronsoane ale Autostrăzii Unirii.

