Industria ospitalității din România a traversat un an de recalibrare, marcat de un comportament mai prudent al turiștilor și de o adaptare continuă a ofertelor hoteliere. Iar situația de luna aceasta demonstrează fără echivoc faptul că turiștii se gândesc de două ori înainte de a face o rezervare.
Prudență și rezervări „last minute”
Conform sondajului Travelminit, anul 2025 a fost perceput ca fiind mai modest de către 76,8% dintre hotelieri. Principalele provocări au inclus:
- Scăderea puterii de cumpărare: Bugetele reduse ale turiștilor și schimbările în regimul cardurilor de vacanță au temperat cererea.
- Schimbarea comportamentului: Turiștii au migrat către rezervările de ultim moment, fiind mult mai atenți la raportul calitate-preț.
- Stabilitate relativă: În ciuda dificultăților, piața a rămas funcțională, unitățile de cazare reușind să mențină un echilibru prin oferte adaptate.

Sezonul de iarnă vine cu unități neocupate
Situația rezervărilor pentru Crăciun și Revelion este extrem de fragmentată:
- Grad de ocupare: Aproximativ 39% dintre hotelieri au un grad de ocupare de sub 50%, în timp ce o nișă de 18% raportează deja peste 70% grad de ocupare.
- Tipul ofertelor: Majoritatea unităților (69,2%) au ales să nu pregătească pachete speciale. Acolo unde acestea există, se concentrează pe cine festive, meniuri tradiționale și pachete pentru familii.
- Preferințe: Turiștii caută destinații liniștite, în natură, cu facilități de relaxare (SPA, piscină).
Privind spre 2026
Sentimentul în industrie este unul de optimism rezervat:
- 50% dintre hotelieri abordează anul viitor cu prudență.
- 17% se declară optimiști, mizând pe capacitatea de adaptare a sectorului.
Despre Travelminit.ro: Jucător major pe piața rezervărilor din România, platforma gestionează peste 10.000 de unități de cazare și este lider pe segmentul rezervărilor efectuate cu carduri de vacanță.

